Semakan Status & Tarikh Pembayaran Pengeluaran i-Sinar KWSP Akaun 1

Berikut dikongsikan cara membuat semakan status i-Sinar KWSP secara online melalui i-Akaun atau melalui laman web isinar.kwsp.gov.my

semak status isinar kwsp

Cara Semakan Status i-Sinar Melalui Portal isinar.kwsp.gov.my

Untuk semak status i-Sinar melalui portal i-Sinar, sila ikuti langkah di bawah:
  1. Sila layari laman web rasmi iSinar KWSP di sini: https://isinar.kwsp.gov.my
  2. Sila cari butang SEMAK STATUS
  3. Untuk makluman, ahli hanya boleh membuat semakan bermula 4 Januari 2021


Cara Check Status i-Sinar Melalui i-Akaun KWSP

Untuk membuat semakan i-Sinar melalui i-Akaun KWSP, anda boleh melakukan langkah berikut:
  1. Sila layari laman web rasmi KWSP di sini: https://secure.kwsp.gov.my/member/member/login
  2. Log masuk i-Akaun KWSP (ahli)
  3. Klik pada peti mesej atau inbox
  4. Akan dipaparkan status permohonan sama ada proses permohonan anda telah diluluskan


Tarikh Pembayaran i-Sinar

  1. Bagi kategori 1, pembayaran pertama i-Sinar akan dibuat bermula 11 Januari 2021.
  2. Pembayaran selebihnya akan dibuat secara bulanan mengikut jumlah dan tempoh permohonan anda.
  3. Pembayaran akan dilakukan melalui kaedah pengkreditan terus (direct credit) ke dalam akaun bank milik anda.
  4. Anda boleh menyemak baki simpanan Akaun 1 secara online melalui aplikasi atau portal i-Akaun atau cawangan atau kios KWSP yang terdekat.

Permohonan i-Sinar Kategori 2

i-Sinar merupakan kemudahan untuk Ahli KWSP yang terjejas dalam tempoh krisis COVID-19 bagi membantu mereka meneruskan kelangsungan hidup.

Jika anda TIDAK LULUS Kategori 1, anda boleh membuat permohonan untuk Kategori 2 yang akan dibuka bermula 11 Januari 2021.

Syarat Kelayakan Bagi Permohonan i-Sinar Kategori 2 adalah seperti berikut:

Ahli yang belum mencapai umur 55 tahun, yang mengalami pengurangan pendapatan keseluruhan sebanyak 30% dan ke atas (jumlah gaji, elaun dan elaun kerja lebih masa) sejak 1 Mac 2020.

Permohonan ini perlu disertakan bersama dokumen berikut:
  1. Slip gaji sebelum dan selepas pengurangan pendapatan; DAN
  2. Notis pemberhentian atau pemotongan elaun dan/atau tuntutan kerja lebih masa; DAN/ATAU
  3. Jika dokumen di atas tidak boleh dikemukakan, sebarang dokumen sokongan lain seperti penyata bank atau surat pengesahan majikan akan diberi pertimbangan.

*Permohonan i-Sinar hanya secara online di laman web isinar.kwsp.gov.my

Maklumat Lanjut

Untuk sebarang pertanyaan tentang semakan iSinar, sila hubungi HOTLINE 03-8922 4848

Talian ini beroperasi Isnin – Jumaat (kecuali Cuti Umum Negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan) dan dibuka  dari 8.00 pagi sehingga 8.00 malam bermula 21 Disember 2020.

Ulasan